Direktlänk till inlägg 23 februari 2009

Tårtor

Av Ewelyn - 23 februari 2009 17:17

Min pappa fyller år på måndag nästa vecka och eftersom han är diabetiker började jag fundera på vilken typ av tårta man skulle kunna göra till honom och jag hittade faktiskt ett bra recet när jag googlade runt lite. Så varför inte dela med mig av det här hehe


Det går att servera tårta utan massor av grädde och socker. Denna variant kanske inte smakar precis som den klassiska gräddtårtan men blir mycket god ändå. Välj de bär och frukter till fyllning och garnering som du tycker bäst om. Här är tårtan garnerad med en sk gräddersättning. Man kan naturligtvis låta bli att garnera tårtan och bara dela den och göra en fyllning av mosade bär. Ett alternativ är att koka vaniljkräm på mjölk och en liten mängd socker och använda krämen till garnering eller som fyllning. Lightglass går också bra att använda som garnering.

Tårtbotten
2 ägg
1,8 dl fruktsocker
1,3 dl lätt- eller
minimjölk
1,5 dl bakpulver
1 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl

Vispa ihop ägg och fruktsocker. Tillsätt mjölken. Rör samman bakpulver, vaniljsocker och mjöl. Blanda allt noga. Häll smeten i en smord, bröad tårtform. Grädda i ugn 150° i ca 50 min. Låt kakan svalna under formen. Dela kakan och fyll med mosade bär.

Gräddersättning
175 ml lättyoghurt
125 ml keso
2 msk kesella
1/2 tsk citronsaft
1 1/2 tsk strö Suketter

Vispa ingredienserna väl i en snabbmixer till dess att konsistensen är jämn och slät. Bred över tårtan. "Grädden" smakar också friskt och gott att servera till frukt och bär.

Receptet är från http://www.alltomdiabetes.se/

Jag hoppas någon finner inspiration i alla fall.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewelyn - 30 mars 2009 21:52

Hejsan alla glada bloggläsare jag har skaffat mig en ny bloggsida som jag skriver på. Gillar den designen bättre än här.   Den nya adressen är:   http://ewelyn.devote.se ...

Av Ewelyn - 12 mars 2009 10:51

Jaha då var det dags igen. I fredags var jag till en ortoped (remitterad från previa läkare till en annan previa läkare) *suck* min uppfattning av besöket var att enligt honom kunde mina besvär inte alls vara det som jag trodde att det var utan låg h...

Av Ewelyn - 24 februari 2009 13:43

Nu har jag tröttnat på den här jäklaabort debatten alla har åsikter å tankar om det. Men alla tvingar inte resten av befolkningen att höra dom. Jag är varken för eller emot tycker att det är kvinnans val men självklart blir ja upprörd när jag hör att...

Av Ewelyn - 24 februari 2009 09:41

Jag fick idag ett roligt mail som jag inte kan låta bli att dela med mig av     KirurgkonferensEfter en konferens om mikrokirurgi i New York satt de ledande kirurgerna ien bar och drack. När de så småningom började bli lite onyktra så kom domin på de...

Av Ewelyn - 12 februari 2009 14:33

Igår var ja som sagt till Danderyds sjukhus och träffade en läkare. Vissa människor borde inte få arbeta med patientkontakt. Han var den mest okarismatiska människa han mött. Han satt och berättade alla risker med en operation medans jag undrade om d...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards